Список будет пополняться по мере необходимости.
№ 1 - ЗверьВ нашей игре проявления зверя для хуманки и тому подобных правил надлежит рассматривать с точки зрения физической. Зверь - это темное Я персонажа, которое выжидает своего часа, чтобы перетянуть на себя одеяло. Если дорога персонажа запрещает определенные действия, например, убийство, совершение этого деяния собственноручно повлечет проверку сознательности, в то время как приказ своему слуге совершить убийство - нет (в большинстве случаев).
При этом сама по себе дорога это не просто шкала, которая имеет свойство падать, но кроме этого ничего не значит. Это своего рода шаблон поведения, задумываться о котором нужно до того, как совершить прегрешение. Иными словами нарушение собственных моральных устоев должно иметь вескую причину, а не происходить на ровном месте.
Значение дороги персонажа может быть уменьшено при генерации сознательно, если игрок этого желает, до нужного для комфортной игры. В смысле, его не обязательно ставить суммой добродетелей. Больше нельзя, но меньше можно.
№ 2 Осведомленность
Что знают персонажи о вампирах и их обществе без броска интеллекта:
Kindred Lore 1
Basic understanding of the necessities (blood) and the banes (fire, sunlight, and wooden stake) of a vampiric existence.
You have heard the term "The Beast" used to refer to a Kindred's darker urges.
You are familiar with the concept of "The Kiss", the ecstasy that feeding brings. You know it is shared both by the vampire who feeds and by the mortal (or other creature) who is fed from.
You've heard the term "Embrace" to refer to creating another kindred but don't necessarily know how its done.
You know many general Kindred terms like "Sire" and "Child".
The concept that raw power comes from the blood.
You know that Kindred are separated into "Clans", tracing their heritage back to very old Kindred.
You are aware of the names of a few of the most common "Clans" in your area.
You understand that vampires have powers, often unique to each clan.
Kindred Lore 2
Some say Kindred war among themselves, for various reasons.
You understand the Embrace, the Blood Bond and creating Ghouls.
You understand the differences between Frenzy and Rötschrek.
You understand what Torpor is.
Can give a short description of the stereotypes for 7-9 clans.
You can name and vaguely describe some of the more the common Disciplines. (Auspex, Animalism, Dominate, Celerity, Fortitude, Obfuscate, Potence, Presence and Protean).
You are aware that staking does not actually kill a vampire, but only renders them paralyzed, and that a staked vampire is probably still conscious.
You have heard rumors about the world ending when the eldest awaken but probably don't believe it.
Kindred Lore 3
Rumor that the biblical Caine was the first vampire.
The concept that the closer one is to Caine the more power a kindred possesses.
Can name the 13 clans and know some general knowledge about each.
You have heard of Thaumaturgy and know that it is a form of "Blood Magic" possessed only by Clan Tremere but know little more than that. (Добавим, что практикующие чародейство кланы (Когайон, Юна) осведомлены о том, что некоторые другие кланы имеют свои его формы, но без деталей).
You have heard about the Antediluvians but know few details.
You have heard rumors of Golconda
You have heard of the Book of Nod but are unlikely to have ever read any of it.
You have heard about the Tzimisce war against the Tremere
You have heard about Diablerie and know that its a terrible crime.
You have heard of Gehenna and that it involves the Antediluvians waking and devouring their children but don't know many details.
You have heard of Carthage.
You have heard of the Paths of Enlightenment.
You know of the existence of Revanents but probably can't name their families (кроме Когайона)
Мелкие хоумрулы, добавляемые по ходу игры:1. Прорицание 1 позволяет делать броски восприятия для выслеживания по запаху, но не дает бонусов обостренных чувств на сам бросок (т.е. сложность броска не снижается на значение прорицания). Кроме того фразу из кора о том, что для этого нужна подготовка, я трактую в пользу применения для выслеживания по запаху способности "расследование" или "ремесло" (если персонаж парфюмер) вместо внимательности.